In je huidige zoektocht naar een motorhelm ben je al zo tien verschillende merken tegen gekomen en wel meer dan 100 verschillende modellen. Door het enorme aanbod van motorhelmen kun je al snel te maken hebben met keuzestress. Moet je nu voor de Shoei J-cruise 2 van Champion Helmets gaan of voor de Schuberth C4 pro? We bespreken in dit artikel een aantal aandachtspunten waar je rekening mee kunt houden.
Soort motorhelm kiezen
Onder de motorhelmen wordt er altijd een onderscheid gemaakt tussen een aantal soorten. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de jethelmen, systeemhelmen en integraalhelmen. Hierbij lijken de systeemhelmen en de integraalhelmen het meeste op elkaar. De jethelm is namelijk een open helm, waar de andere juist gesloten zijn. Althans de integraalhelm is compleet afgesloten en de systeemhelm is dat ook alleen, hierbij heb je de mogelijkheid om het kinstuk open te klappen voor wat frisse lucht.
Functionaliteiten
Per helm kan er een behoorlijk verschil zijn in de functionaliteiten. Om het wat makkelijker te maken hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet:
- Ventilatie: elke helm is uiteraard voorzien van ventilatie. De vraag is echter wel of deze dus daadwerkelijk goed is want er zit wel een verschil in ventilatie en zijn er ook uitschieters op dit gebied.
- Geluidsisolatie: Het verschil in de geluidsisolatie komt pas naar voren bij hoge snelheden. Wanneer je dus veel kilometers op de snelweg zal afleggen is de geluidsisolatie van de helm een belangrijk aandachtspunt.
- Pinlock: dit zorgt ervoor dat de helm niet van binnen zal beslaan.
- Zonnevizier: over het algemeen beschikken de meeste helmen over een dergelijk vizier. Bij een racehelm of een budgethelm zal dit echter niet snel voorkomen.
Pasvorm van de motorhelm
Naast alle functionaliteiten en type motorhelmen gaat het er uiteindelijk om dat de helm natuurlijk goed past bij je hoofd. Het kan namelijk grote gevolgen hebben wanneer je niet optimaal beschermd bent door de helm bij een val. Wanneer je de mogelijkheid is het aan te raden eerst te passen of van tevoren je hoofd op te meten.